CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Monday, March 24, 2014

Pi Makan Kenduri @ Tanjung Karang


 ~21hb Mac 2014 (Jumaat)

::: Teruja! MIL/FIL mai umah :) :::

Al-kisahnya malam khamis tu kandaku bagitau harini dia nak pi amik MIL/PIL kat kampung nak pi kenduri kawen kat Tanjung Karang rumah kak midah (adik dia kawen 2 orang).

Gigih la daku ini menyapu, mengemas rumah, lipat kain pakej mop lantai lagi tu sebelum masuk tido.... huisshh berdebor MIL/FIL nak mai ni hahaha....

Kandaku pulak nak gi balik kampung terus jadinya dakulah kena uruskan amik hantar Faris pi sekolah KAFA.... Sebelum ni x pernah pun balik rumah hari Jumaat kebiasaannya kandaku akan bawa Faris pi solat Jumaat sekali terus hantarkan dia ke sekolah...

Alang² balik rumah sempat la basuh kain, sapu² sikit kasi bersih berkilat kekdahnya dan sempat la lelap 20 minit hermmm.....

Macam xsabor je asyik sms tanya lokasi je hahaha.... Pukul 9 malam baru MIL/FIL sampai katanya singgah Nilai antar kelapa, ayam kampung dll.... Macam biasa ibu tanggang bawa bekalan huhuhu... bawa pisang, ayam kampung, telur ayam kampung pun ada...

Daku sms tanya ada bawa lauk ke? (hahaha dasar menantu malas masak....) Kandaku kata ada jadinya cuma masak nasi je... Kekanak ku gorengkan nasi sebab nak tunggu pukul 9 malam deme 2 beradik dah kebulur.... Lagipun lauk nenek podas menjalar ...........

Oleh kerna bilik 2nd penuh barang² kereta + dinding tiris air (xtau la dah report kat maintenance dan JKR xde pulak nak datang repair makin teruk nengoknya air menitik hari² dinding pun basah huisshh bahaya kan....)

Kesian MIL/PIL doq bilik 3rd yang aku jadikan tempat sembahyang, tukar baju, iron baju je muat la letak 2 buah tilam bujang... Nasib baik 1 malam je... Tu aku rasa x selesa nak ajak orang datang bertandang sebab rumah kecik sob...sob...sob...

~22hb Mac 2014 (Sabtu)

::: Menantu masak buat Mertuanya chewah! :::

Pepagi hari bangun masak sarapan nasi goreng dengan panaskan murtabak je... FIL xmakan murtabak jadi dia makan la nasi goreng je... xde aktiviti pun tengok tv cite haiwan (febret atok tu) Pukul 10 lebih pi kedai bawah beli ayam seekor, santan rm2, serai dan kena pow dengan 2 kekanak ribena tu beli jajan la.... Nak masak pe x tau lagi alih² ternampak la rempah Furqan si boan jual kat opis tapi dia jual pack besar semua orang x berani nak beli jelah masak pun kekadang je....

Eo yang baik hati beli semua rempah 4 jenis tu kemudian packing semula versi kecik (anggaran 5-6 sudu) dan sedekahkan pada kami warga TW yang rajin masak ni hahaha... Terima kasih eo moga murah rezeki ek...ehhh melalut pulak cite sejarah rempah hahaha...

Maka menu air tanganku 100% ye MIL tolong kacau² je hehehe ayam masak gulai kawah, paprik ayam dan telur dadar... Lauk MIL bawak malam tadi ada lagi masak lemak cili api ikan tenggiri dengan pegaga fuhhh mabeles walaupun podessss.....

Petang pukul 3 adik bongsu kandaku call nak ambik MIL/FIL mintak tolong tengokkan anaknya sebab dia kena pi keje 3 jam pastu wifenya keje shift malam... Kejap jelah deme bertandang rumah teman yelah ada 2 rumah lagi menunggu giliran kan....

 
~23hb Mac 2014 (Ahad)

::: Nak Pi Makan Kenduri @ Tanjung Karang :::

Xde pun buat sarapan cuma goreng keropok dan buat air teh O je....Kandaku sempat la pi cuci 2 biji kereta kami pulak kat rumah bersiap-siap la.... call adiknya tanya nak gerak pukul berapa x berjawab la pulak maka hantar sms jelah janji jumpa kat Petronas Tanjung Karang...  Singgah isi minyak soh kandaku beli air mineral dan roti jadilah lapik perut...

Kami gerak pukul 10.30 pagi pastu sampai Tanjung Karang dekat pukul 1.00 tengah hari lama jugakla nunggu adiknya haissshhh makan la jajan twisties keju 4 beranak mulut kandaku doq mengeluh jelah....**%%## lambat lah...lembab lah hahaha sabor jelah....

Dah lambat dia jalan dulu la ek hehehe...
 budak comot makan aiskrim
 Ayah bodek aiskrim Farisya :)
 tenang je kan pemandangan... saujana mata memandang!

Rumah kak midah makin cantik sekarang, dulu masa dedulu kala datang rumah kayu atas bawah la ni dan tambah depan belakang makin luas lah + anak² dah besar dan ramai yang dah kawin mesti bilik pun bertambah kan....

sejuk je rumah di kelilingi sawah bendang kan...

gambo pengantin non ado gambo bunga matahari je ada hahaha...

Menu kenduri memang special ok jawa style hehehe.... Tapi semua menu agak pedas kekanak 2 veradik macam biasalah makan x mau asyik fikir main je......


Ikan Keli Goreng Masak Lemak Daun Cekur
sumber & resepi : KLIK SINI
 Pecal Sayur
 sumber & resepi : KLIK SINI
Sambal Goreng
sumber & resepi : KLIK SINI
Rendang Daging
sumber & resepi : KLIK SINI
Ayam Goreng Berempah
sumber & resepi : KLIK SINI


::: Singgah Sungai Besar :::

Haisshhh nak google semua menu malas ahhh....Tapi kejap je Pukul 2 lebih kami meneruskan perjalanan nak pi Sungai Besar amik barang kereta pulak. Sempat la mak kawan kandaku jamu minum teh dan makan biskut kering... Ehh lupa ada nangka juga... katanya tanam sendiri :)

 budak jakun tengok ikan puyu dengan haruan

::: Shopping Kerepek :::

Nampak orang jual kerepek terus berenti tepi jalan, kandaku yang pi pilih sendiri apa dia makan... Untuk anak² dia beli la kerepek kacang dal ada ubi kayu sira pedas la, cakar ayam la dll....

 beli kerepek pulak

::: Mentarang? :::
Mentarang
sumber foto : KLIK SINI
beli mentarang juga

Mulanya kandaku berbelah bagi nak beli ke tak mentarang ni sebab dia tau daku xreti nak bersihkan mentarang ni.... Akhirnya dia berhenti tepi juga hehehe pi beli juga takut teringat-ingat pulak bila sampai rumah nanti... Siap interview peniaga tu masak pe sedap katanya bakar lagi sedap...

Tapi serius aku rasa letih ok + econ x terasa sangat mybe gas nak habis gamaknya kepanasan ok! Aku lagi suka buka tingkap angin fresh gitu tapi kandaku lagi suka pasang econ adoii... Jalan jem pulak tu stress sungguh!

Sampai rumah dekat pukul 7.00 malam seharian atas jalan.... Kandaku xreti penat lak tu tukar seluar terus cuci kulit mentarang.... Masak nasi, goreng telur dadar dan buat sambal kicap untuk pencicah mentarang bakar.... Kak Idah kasi ayam goreng berempah, sambal tempe dan rendang daging (orang kata berkat @ bahasa jawanya broncrot pakej dengan raga pi pasar hehehe...) 

Duduk apartment nak bako kat mana? Jahanam dapur gas bila air mentarang tu keluar masa proses membakar (20 ketul = rm10) lama juga le nunggu sesambil tu panaskan lauk kak idah kasi dan buat air limau nipis pehhh sodapnya...

Makan dengan nasi panas mentarang cicah sambal kicap (tomato potong dadu, bawang merah potong dadu, cili api potong nipis, boh belacan sikit, boh kicap manis dan perahkan limau nipis) sekali tergigit cili api melahar tahan pedas hehehe... Kandaku dah jatuh cinta katanya sedap...

Sekian cerita seharian di jalanan mencari makan hahaha.... Harini terpaksa pi kerja bawa si Faris sebab dah start cuti sekolah kan... Esok si Farisya pulak camne lah gamaknya dia lagi jenuh nak jaga ni si Faris berkawan dengan atin doq buat huru hara kat meja eo adoiii....

ok tatatititutu.........
 

2 comments :

YaYa said...

tengok bendang rasa jadi rindu lak nak balik kampong...lauk2 kampong...sedap nyer...uuurrmmm...

Ummi Sufiyan said...

Wah.. Panjangnye cerita.. Sampai kesudah membaca.. He he.. Bestnye kerepek.. Smpai k sungai besar peginye.. Sdp x kerepek2nye?