CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Tuesday, January 20, 2015

Cite Masak² versi Pemalas...

 Assalamualaikum....


Lama x sembang pasai masak² yea... ikut mood juga kalau teringin nak makan itu ini gagah le masak walaupun lepas berdiri lama kat dapur tu rasa sakit kaki.... gigih juga tu walaupun penat tapi nengok anak² makan tu rasa seronok je... lagi kalau deme puji sedap lagi le berbunga dalam hati ni hehehe...


~30hb Disember 2014 (Selasa)

 Udang Galah Masak Lemak Cili Api
Udang Galah Goreng

Udang galah ni si Noreen bawa pi opis, versi frozen sekilo dapat le dalam 16 ekor harganya rm38 hinggit... daku pun beli sesekali nak rasa katanya... tanya kandaku nak masak pe macam biasa le dia masak lemak cili api jelah.... jadinya 6 ekor masak lemak cili api dan 4 ekor lagi goreng kunyit je untuk bebudak makan... sayur pe ek daku masak lupa dah hahaha...


~17hb Januari 2015 (Sabtu)

Jumaat semalamnya ajak kandaku pi pasar malam kununnya nak cari bahan ala² puchuk suhun tu versi goreng (kalau kite makan yong tau foo ada kan...) hajat hati nak masak beehun sup chinese style tapi tak jumpa sob...sob...sob.... 

Sudahnya cuma beli ikan bilis dengan lala frozen aje... menu makan malam kami beli mee goreng untuk kanak² dan si ayahnya pun beli mee goreng sebab tawaf banyak kali pun x jumpa apa nak beli... daku beli soto ayam... kekuih sikit wat kekudap pastu balik le nak maghrib dah... lala masuk freezer sebab esok baru masak...

Lala MasaK Lemak Cili Api
Kacang Botol + Cendawan

Ada jemputan kenduri kawen salah sorang pegawai unit Agropolitan kawenkan anak dan buat kenduri kat INFRA jadinya memang dekatlah... Tapi kandaku kerja :( xleh nak gi sekali... daku mintak nak guna kete kancil (selalunya weekend kancil kandaku akan guna) sebab kete dia manual jadi memang daku xreti nak bawak hahaha...

Berjanjilah dengan kengkawan nak gi pukul berapa sekian² via wassup group gitu... oleh kerna deme nak pergi lepas solat zohor jadinya daku ngemas le rumah sikit... pagi tu sarapan kami cucur ikan bilis cicah sos je... 

Pukul 11 lebih gitu daku ketang ketung le masak kekununnya kang balik kenduri leh releks² je x yah sesusah nak masak makan malam gitu... kalau rajin kununnya goreng le ikan masin ke telur dadar ke tapi sampai ke malam idak le daku masak lauk tambahan hahaha... cuma gorengkan telur mata je kasi 2F makan sebab lala tu pedas...


~18hb Januari 2015 (Ahad)

Ahad pun hari bermalasan soh kandaku beli nasi kerabu wahh teringinnya nak makan solok lada dan untuk 2F ayahnya belikan roti telur... Pukul 11 pagi kami gi Warta beli baju KAFA si Faris dan alat tulis sikit... otw balik kami singgah Chaiyo Bistro, Sg. Merap makan tengah hari, tiap kali makan sini si Faris suka sangat makan laksam ambik le 2 ketui sekali terlebih letak sambal belacan hahaha ulam air jelah deme 2 beradik tu... daku makan nasi campur dan kandaku order set nasi ayam... daku suka tapau bubur sebelum ni beli bubur labu dan kali ni beli bubur biji nangka pulak... makan sejuk² sedap wooo...

Maggi Goreng

Petang tu nak tido rasa mata xleh nak lelap nak jahit tangan baju KAFA si Faris pun terkial-kial... ada mesin jahit pun malas nak pasang benang segala jahit tangan pulak rasa letih hissshhh ngegada benor...!

Bebudak tido lagi lepas Asar gitu turun pi kedai bawah beli maggi kering, udang sikit dan sayur sawi... buat maggi goreng versi x pedas untuk makan malam kami... sebelum masak siapkan dulu kerja iron baju kerja dan sekolah stok seminggu terus senang kan...

Makan le maggi goreng tu haa sekuali ibu masak siap boleh bawak bekal pi sekolah dan kerja hehehe....


~19hb Januari 2015 (Isnin)


 Sotong Kari + Ubi Kentang

Balik kerja terus singgah kedai beli santan rm2, buah tomato 2 biji dan daun kari nak masak gulai sotong katanya... beli ikan sardin 4 ekor dan pak choy juga... kang bebudak xsuka gulai leh makan ikan goreng...

Dah jemu nengok pilihan lauk dan x tau dah nak masak pe... asyik sambal sotong je bosan juga... sesekali tukar selera iye idak kalau ayah x suka ibu leh habiskan hahaha... pengaruh nengok blog/FB deme masak tu yang rasa macam sedap je sotong masak kari... 

Tapi versiku xguna halba campur kayu manis dan adik beradiknya semua... Cuma guna bawang merah, putih dan halia yang di hiris/mayang nipis... rempah kari, daun kari, asam jawa, santan... sesaja je daku tambah ubi kentang kasi meriah kekeke dan buah tomato untuk rasa masam gitu... masak versi pekat dan x cair sangat comfirm menjilat jari hikhikhik...

 Pak Choy Goreng
Ikan Sardin Goreng

Rupanya bebudak suka juga gulai sotong ni... si Faris siap mintak kuahnya nak gaul dengan nasi tapi sotong kasi 3 ketui kecik pun siksa nak makannya... memilih makan gini ler rupa... nasib baik si adik rileks je tolak kayu dengan batu je semua dia makan... ada lebih sotong, ikan sikit dan nasi putih memalam ayahnya le tolong habiskan... sayur daku habiskan sudah... kalau x de sayur x lengkap hidup ini kekdahnya...

Gini le rupanya mak² kan balik kerja walaupun penat masak juga untuk anak² dan suami... kekadang belikan biskut, roti kasi anak makan sementara nunggu kite siap masak kalau idak si Farisya tu asyik le ulang alik ke tengah ke dapur mintak makan... kalau malas aka penat benor baru le soh tapau lauk je kat kedai...

Menjak mengandung ni memilih juga makan... berapa lama dah x makan tomyam xsuka benor rasanya... benda² masam aka buah sekalipun tekak ni x leh nak terima... sup pun kalau masak sendiri makan le kalau versi kedai tu xleh juga masuk tekak ni... amboi ngegada yeaaa...

Selagi larat masak jelah... simple² jek jadi ler iye idak....


  

2 comments :

εïзmummyHazaεïз said...

mak aihhh yatie.... klu ini dikata malas, ntah le... versi rajin yatie bagaimanakah... yg tu bagi kite rajin sgt dah...

Nooriah Abdullah said...

salam kenal yatie, kak noor singgah follow, adusss ni rajin lah ni bukan malas tau!!