CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Friday, March 4, 2011

Kelahiran yang di nanti.... Part 3

Sambungan



Seperti yang di janjikan ye, ibu nak citer pasai saya dan demam kuning. Ohhh...sangat lama ok hampir melebihi 14 hari?! Selepas saya lahir ke dunia (dah berak kencing-prosedur biasa kat hospital la kan, sepatutnya saya dan ibu boleh balik rumah tapi kes saya special sikit sebab ibu leaking melebihi 24 jam maka doktor kene monitor keadaan ibu dan saya 24 jam lg (2 hari lagi kene doq hospital wawawa).

Nurse asyik tanya, puan bb dan kencing? dah berak? kebetulan sejurus selepas lahir saya terus berak dalam labour room ok la kan hehehe...akan tetapi....... saya xkencing ok. Biasa la ibu mula monyok...menyusu banyak dah tapi xterasa lak dah kencing ke belum. Kalu berak banyak kali pulak herrmmm... ibu pakaikan lampin kain pun xberjaya mengesan saya dah kencing ke belum.

Semua dah risau doktor pun datang dan buat pemeriksaan, urut² perut (pundi kencing katanya ok xbengkak-kalu bengkak maksudnya bb xkencing or ada masalah pada bayi). Tup² saya terkencing (nasib malang la doktor 2 kene kencing ngan saya huhuhu...) ibu menjerit kegirangan yeyeye.... Maka terselamatlah kami anak beranak daripada berkampung lebih lama di Hospital Serdang...yeyeye...........

Akhirnya, 15hb Januari 2011 (Sabtu) 2.30 petang ibu dan saya di benarkan balik rumah :D. Hari berganti hari nampaknya saya kene jugak panahan kuning herrmmm...macam² ibu amalkan sewaktu hamil tapi xberjaya jugak menangkis kuning@jaundis pada saya.


Ayah mula mencari alternatif lain, semua petua orang dulu² ibu amalkan. Ibu minum air glukos, Jemur saya di pagi hari? Mandikan saya dengan ubat sensei? Titiskan air masak@air gula batu? Menyusu memang 100% susu ibu xcampur FM (susu formula) pun. Semua usaha itu xberjaya la.....


Ohhh ye sebab ayah agak sibuk menguruskan Farish dan ibu dalam pantang jadi lambat register kelahiran saya di Klinik Kesihatan Putrajaya, Kebetulan pada 19 Januari 2011 adalah tarikh check-up untuk abang Farish jadi kami anak beranak pergi menyerah diri. Ayah nak dapatkan surat refer ke Hospital Putrajaya untuk abang Farish...nak tau sebab pe next entry citer pasai abang ok.


Ye masa kat klinik saya kene amik sample darah sebab nak tau tahap kekuningan saya banyak mana hasilnya agak tinggi tapi doktor kata xperlu gi Hospital just susukan saya je nanti kuning akan hilang dengan sendirinya. So next appointment saya kene buat ujian darah lagi pada 27 Januari 2011


Tarikh itu tiba dan ujian kali ke-2 menyebabkan saya kene refer doktor pakar Hospital Putrajaya. Saya di kehendaki mengambil sample urin dan darah untuk mengenal pasti kenapa kuning (prolonged jaundice) saya xmau ilang. Maka 31 Januari 2011 ayah dan ibu bawak saya jalani ujian tersebut dan hanya dapat tau result nya pada minggu hadapan melalui panggilan telefon.


7 Februari 2011 jam 2.30 petang, ibu call hospital Putrajaya untuk dapatkan result, ada kehampaan di situ. Hasilnya Liver Function Test  x berapa ok (hasilnya 90 agak tinggi dan bagi bayi normal mesti di bawah paras 40) saya di arah menjalani ujian ke-2 :( 


23 Februari 2011 saya kembali ke Hospital Putrajaya untuk jalani ujian kali ke-2 dan tarikh untuk berjumpa doktor adalah pada 1 Mac 2011. Result ujian kali ini peratusan telah menurun kepada 60 dan agak mengembirakan hati ibu dan ayah. Doktor memaklumkan saya bebas daripada menghidap@pembawa penyakit TALASEMIA, HEPATITIS B, G6PD dll simpton yang bersangkut paut dengan HATI


ujian kali ke-3 akan dilakukan pada 20 April 2011 bagi memastikan saya bebas sepenuhnya dan peratusan untuk ujian tersebut mesti di bawah paras 40. Saya akan kembali bertemu doktor pakar pada 25 April 2011 untuk mengetahui keputusan ujian.


Doakan kesihatan untuk saya ye untie² sekalian... :) Berat saya sekarang 4.2 kg wooww!

1 comment :

Anonymous said...

di doakan semoga farisha sehat sehat takder masaalah berat, ibu nakmasuk kerja dah..nanti bleh lah ikut makngah balik melb.jom jln jln walaupun farisha takleh berjalan lagi....cayang dia, bilalah dapat jumpa nie???