CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Wednesday, March 30, 2011

Majlis Cukur Jambul : Nur Farisya Aqeela

Al-kisah bermula...

~25hb Mac 2011 (Jumaat) : Mak, Yong & Cik Ndek (abang) sampai Putrajaya jam 1.30 petang (depa mai naik bas dr Teluk Intan bas direct turun Putrajaya Central). Agak kelam kabut dengan Farisya xmau tidur jadi bawak dia gi kedai beli lauk buat makan tengahari. Dalam hati doq fikir kecian kat Mak sekeluarga penat doq dalam bas lelama mesti lapar tapi daku ini hanya sempat goreng ayam dan tumis taugeh je. Hajat hati nak buat kari ayam tapi terlupa nak beli rempah kari dah tu Farisya meragam maka depa makan apa yang sempat daku masak jelah....

Sesudah berehat seadanya sesi memasak kuah laksa, agar², rebus 40 biji telur (untuk bunga telur dan laksa) dan kuih seri muka pun bermula, dah lama xmakan seri muka mak buat sedap bebenor rasanya.... Petang aktiviti membungkus telur masuk dalam sarung bunga telur dan malam tu daku soh Yong masak lauk ayam masak kicap dan kobis tumis jek yelah kang anak dia si wan balik confirm lapar. Kakak pulak datang singgah je kebetulan asben dia dapat cuti 1 minggu jadi depa pi singgah umah "Mak Naga" mik kain langsir yang "Mak Naga" janji nak kasi kat kakak.

MIL pulak sampai sejurus lepas Maghrib, terkejut beruk daku ini tengok beliau bawak pengukus besar gabak, alat pembuat cendol dll. MIL nak buat cendol, masak pulut kuning, daging masak lemak cili api dengan rebung, ikan dan tenggiri masak kicap. Ohh ye sebenarnya aku dah tempah catering menu : Nasi Tomato. Tapi MIL kata xkan 1 lauk je, kang kalu ada yang xmau makan nasi tomato leh la makan nasi putih jadi aku menurut je (beliau berniat nak sedekah katanya).

~26hb Mac 2011 (Sabtu) : Jam 4 pagi Yong dan Mak dah bangun rebus laksa, (yelah umah daku ini kecik dapur satu je serba serbi xkene mana nak sama umah kampung lengkap peralatan nak memasak dan boleh buat kenduri huhuhu...)  menyediakan hiasan atas laksa hirisan bawang, telur rebus, timun, limau, buat jelatah nenas dan timun (sepatutnya xyah buat pun set nasi tomato tu dah ada tapi asben ku cakap xde hermm membazir je...)  

MIL pun bangun sama rendam pulut nak kukus, sesudah subuh pulut pun siap di kukus dan aku tolong masukkan dalam bekas dadih nak sedekah@penuhkan beg goodies :). Sesi belajar cara2 membuat cendol telah di demokan oleh MIL maka Yong dan Mak turut membantu. Sekitar jam 9 pagi sesi masak lauk bermula, nasi putih dan ikan kering pun ada. 

Kakak dan asben nya ku kerah menolong kemas umah, Imran mop lantai 2 x tau huhuhu menurut perintah mak su ok : ), angkat sofa bawak keluar, bentang tikar, carpet, menyapu lantai (cian dia aku dera kihkihkih...) Tapi agak malang bila dia kene "POW" dengan Farish hahaha sapa soh bawak gi kedai terbang RM9 beli set pistol yang hanya bertahan sekitar 2, 3 jam je.... Mak Naga pun sampai tolong pe² yang patut di dapur, potong kuih seri muka, potong agar², tolong hidang atas meja dll.

Tepat jam 11 pagi Ahli kumpulan marhaban dan berjanzi pun sampai nasib la daku dah mandi tapi kelam kabut tukar baju dan bersedia jadi pari² di tengah ruang rumah :). Oleh kerana Farisya hanya menyusu pagi jam 9.00 pagi dan selepas itu dia di layan bersembang maka masa majlis bermula dia menangis dalam buaian wuarrgghhh... 

Daku jeling kak zana mintak izin bawak lari gi menyusu hehehe... Al-hamdulillah pas menyusukan Farisya dia pun kenyang daku masukkan semula dalam buaian berhias hingga la majlis selesai dia ok x meragam siap nyanyi² riang dalam buai 2 gamaknya dia pun berzikir sama. Bila tiba masa bercukur dia leh tidur lak hahaha... lawak sungguh anak dara daku ini...

Oklah korang layan jelah gambar² di hari kejadian ni ye... Kredit to Wankhairul | Photography untuk gambar² sekitar majlis.


"Sebelum"

 :: Cendol MIL sodap! ::
 :: Tangan Yong bekerja keras tu hihihi... ::
 :: Mak merasmikan pulut kuning MIL masak@kukus @ 6 am ::
 :: Nak taruk dlm paper beg~kasi ahli marhaban ::
 :: Yong mengetuai majlis menyiapkan 40 bungkus goodies utk tetamu ::
 :: Tempahan cup cake khas utk majlis ni tau, berminat? meh order kat ilah ::


"Selepas"

 :: Gunting jangan x gunting huhuhu... ::
 :: Danish & Ariq ::
 :: Doa buatmu anakku ::
 :: Pari² dari kayangan huhuhu...chomel budak ni tolong buaikan Farisya ::
 :: Tenang mendengar alunan marhaban dan berjanzi ::
 :: Atok tersayang dan cucunda tercinta ::
 :: Makan time yummy! ::
 :: Abang Farish makan laksa penuh bergaya huhuhu..xsopan sungguh anak ibu ni ::
 :: CaCa yang chomel lalala... ::
 :: Sekeluarga :) ::
 :: Candid ::
:: Tuan romah yang kelam kabut di hari kejadian hahaha.. ::

:: "Mak Naga" ku sayam hahaha... ::
"Akhirnya...."

:: Saya sudah botak lalala... ::


2 comments :

SuTeRa said...

tomei2 farisya bila dah botak...heheheh

εïз mummyHaza εïз said...

comel farisya... Mintak maaf x dpt datang, kami balik kg time tu ade hal sgt yatie2...