CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Monday, July 23, 2012

Himpunan Tips & Petua merawat Demam Denggi

  Info klik sini> Denggi

 

:: Tips & Petua Merawat Demam Denggi ::

>minum air suam / air masak<
*minum air banyak², kalu kene tahan wad pun depa akan masukkan air juga dalam badan kan
>sup ketam<
*xkisah la ketam nipah ke ketam laut ke masak sup kemudian makan dan hirup kuah sup ketam tu (nak resepi? klik sini)

>jus daun betik<
*Dapatkan daun pokok betik yang matang dan bersihkan daun itu. Kemudian tumbuk daun itu dan perah untuk dapatkan jusnya. Minum satu sudu kecil jus itu.(Saya nasihatkan jangan campur dengan air, kerana jus itu sangat pahit. Lebih senang minum satu camca kecil daripada segelas air yang pahit).

>jus buah kiwi<
 *blend buah kiwi fresh kemudian minum jusnya
 
>jus kurma<
*blend kurma 10 - 20  biji besama segelas air suam, bagi minum setengah gelas pagi,setengah gelas ptg.setiap hari sehingga sembuh.

>jus jambu<
*khasiat air jambu boleh melawan radikal bebas

>jus pegaga<
*blend pegaga fresh kemudian minum jusnya

>tembikai merah<
*makan tembikai merah banyak2.. wah, best lah petua ni.. sebab mmg suka tembikai


p/s : 

1)  Nasihat doktor, elakkan makanan pedas dan berminyak sebab boleh akibatkan gastrik... Org demam selalu tak ada selera makan. 

2) Org demam denggi tidak digalakkan gosok gigi kuat-kuat, utk elak pdarahan kat gusi...nak gosok pun ala kadar je...anyway...

3)  kita sbg org sakit kena bersangka baik dengan Allah... banyak2 minta ampun kerana sakit ini mungkin sbg kaffarah/balasan atas dosa kita atau ujian Allah atas kita...redha dan doa smg dgn sakit itu terhapus dosa2 kita... jgn tinggalkan solat walaupun sakit.... solat duduk sbb berdiri terhoyong hayang / nak rebah... jangan lupa berfikiran positif bahawa kesembuhan itu datang daripada Allah juga... doa byk2..


Blog Rujukan Petua :-



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Semoga asben jiran sebelahku si Rozilah cepat kebah, katanya suspek denggi dan kene warded Hospital Putrajaya. Beliau pun demam x kebah² dari Jumaat lepas, mulanya asben dia yang demam kemudian di susuli oleh atin dan akhirnya Rozilah pun demam juga.... Dugaan buat si mummy yang tengah mengandung tu herrmmm...................



4 comments :

εïз mummyHaza εïз said...

Wahh good info yatie.. :)

Salam Ramadhan

Salwa said...

salam..info bagus ni..nak bagi kat member..boleh la cepat cepat keluar wad nanti..
please follow my blog http://sascima78.blogspot.com/
TQ

fatimatuzzahra said...

Bagus info ni..lg2 skang ni byk sgt kes denggi..mesti ramai yg tertanya2 kan kenape sup ketam..jom bace sini..


Sup Ketam Penawar Demam Denggi

Julie Mazlin said...

Jus Jambu Pink Guava Sunrise, insyaallah dapat menyembuhkan denggi disamping rasanya yang sedap, boleh diminum oleh kanak2 atau dewasa. Pm saya at 010-7977102 jika ingin membeli Jus ini.