CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Thursday, September 13, 2018

kronologi pembelian rumah Pr1ma Tapah


Assalamualaikum semua...

Kita nak share sikit kronologi kisah pembelian rumah Pr1ma Tapah.. rajin kita catit ek hehehe... boleh la mengkome tiru kalau ianya memberi faedah kalau idak abaikan jelah sekadar bahan bacaan kome jelah yea hehehe... 

Usah mengkome buang masa ayyyuuhh kita!

       PR1MA TAPAH


KRONOLOGI PEMBELIAN RUMAH PR1MA@TAPAH


Tarikh Tutup Permohonan Online                                          31.5.2016
Tarikh Cabutan Undi Online                                                   21.6.2016
Berjaya dalam Pengundian (via email)                                   01.7.2016
Email Jemputan ke Pemilihan Unit                                         15.8.2016
Tarikh Pemilihan Unit @ Dewan Muhibbah, Bidor klik sini     20.8.2016

1st Email kpd Pr1ma                                                              19.10.2016
- Tanya status Pinjaman Perumahan (Pr1ma)
                 
Pr1ma reply email pertanyaan                                                25.10.2016

Tarikh Sign Sale and Purchase Agreement (S&P) klik sini    17.11.2016
Tarikh Sale and Purchase Agreement (S&P) [cover pages]  29.11.2016   
Tarikh Stamping Sale and Purchase Agreement (S&P)         01.12.2016

2nd Email kpd Pr1ma                                                              21.11.2016
- bagi Salinan ic suami (S&P 2 nama)
    
Email tanya Status Pinjaman Perumahan (Pr1ma)                15.2.2017
- Jawapan pertanyaan oleh Pr1ma (via email)                       16.2.2017

3rd Email kpd Pr1ma                                                               21.3.2017
 - Tanya status Pinjaman Perumahan (Pr1ma)

 1st Call pejabat Lawyer Tanya Status                                      22.3.2017
(Borang 5A/MB Consent Pr1ma xsign lagi)

 2nd Call pejabat Lawyer Tanya Status                                    14.4.2017
(Borang 5A Pr1ma xsign lagi)

Call 3rd pejabat Lawyer Tanya Status                                     25.4.2017
(Dokumen semua lengkap)

Call 4th / 5th pejabat Lawyer Tanya Status                            28.4.2017 / 
                                                                5.5.2017
(Dapatkan No. Tracking : RA253323989MY)

Tarikh Pendaftaran Portal SPPB                                             26.8.2016
Sistem Pinjaman Bersepadu (SPPB)

Report Unit ICT LPPSA No. e-tiket aduan : 35345                 25.4.2017
(kesalahan Maklumat Ketua Jabatan)  

-          Maklumat Ketua Jabatan (Berjaya EDIT)                      27.4.2017
03-8880 2755 (Puan Shakira)
       03-8880 1866 (Cik Fitri)

Tarikh (pej Lawyer) hantar dokumen (via AR Register)         26.4.2017
Tarikh dokumen lengkap sampai (via AR Register)               08.5.2017
Tarikh hantar borang permohonan Pinjaman (LPPSA)          09.5.2017
Tarikh Kelulusan Loan (LPPSA)                                            15.5.2017
Tarikh Hantar Surat Setuju Terima Loan (LPPSA)                16.5.2017
Tarikh Email Surat Setuju Terima Loan (Pr1ma/Lawyer)      16.5.2017
Tarikh call lawyer booking date (sign Loan LPPSA)              22.5.2017
Tarikh sign dokumen Loan (LPPSA) klik sini                         26.5.2017
Tarikh call/email Pejabat Lawyer update loan (LPPSA)      14.9.2017
(tunggu Pr1ma bagi arahan utk apply MB Consent)

Tarikh Status Kebenaran Pindahmilik Tanah (LULUS)         08.12.2017

Tarikh Email Pr1ma/Lawyer tanya status terkini?           08.1.2018

Tarikh Pr1ma reply email                                          09.1.2018

Pihak PR1MA sudah menghantar invois puan ke pihak peguam akan tetapi, kami sedang dalam proses untuk menyelesaikan pembayaran cukai tanah 2018 dalam masa terdekat.

Jika ada sebarang masalah, puan boleh menghubungi saya semula.

Nur Amanina Ahmad Azman
Associate
Credit Management
T: 03 – 7495 9784

Tarikh Email Pr1ma tanya status terkini?                   26.2.2018
Tiada jawapan


Tarikh Email Pr1ma tanya status terkini?                   04.3.2018

Tarikh Pr1ma reply email                                         05.3.2018

Terima kasih kerana menghubungi kami.

Harap maklum, PR1MA@Tapah masih belum siap sepenuhnya. Buat masa ini sudah pun di dalam peringkat akhir untuk dilengkapkan.

Syazwan
Customer Service Executive
PR1MA Contact Centre
Tarikh terima Email – Credit Management                  03.4.2018
Call Pr1ma Tanya status                                          04.4.2018

*Community Management Department Pr1ma Tapah :   
  03-7628 9898  (En Badrul)

1) Bayar Miscellaneous Invoice : RM385-00
2) Call LPPSA dapatkan ‘Disbursement Statement’ (penyata      bayaran penuh)
3) Emailkan semula ke bahagian credit dan tunggu Pr1ma call untuk bagi tarikh ambik kunci



Call LPPSA Tanya status                                          04.04.2018

*03-8880 1600 (Puan Masitah)
- 25/9/2017 LPPSA pulangkan dokumen kpd Pej Lawyer
Status terkini! – pendaftaran Gadaian Tanah LPPSA belum terima.. tiada apa2 bayaran akan dibuat selagi dokumen tersebut di hantar ke LPPSA


Call pej Lawyer Tanya status                                       
04.04.2018


*05-5063 777 puan Zira
- baru terima dokumen+arahan Pr1ma pada 2/4/2018 dan pejabat lawyer sedang uruskan dokumen consent/cukai tanah/pendaftaran gadaian

Pejabat Lawyer call Tanya ini 1st home ke?                           05.4.2018 / 
                                                                13.4.2018
Dpt diskaun 50% (duti setem)

Tarikh Pejabat Lawyer Mahinderjit call / email                        17.5.2018

*05-5063 777 puan Zira
- dapat call / email soh bayar stamping RM1130 sebab esok last day untuk stamping.. total bil rm4290 - (deposit 500+1130 stamping) baki rm2612.96


 



Call pej Lawyer Tanya status                                         18.7.2018


*05-5063 777 puan Zira
- call tanya status terkini? Kena bayar full statement baru proses tukar nama akan di buat dan serahan dokumen berkaitan ke LPPSA. Semua ok baru PR1MA akan call untuk penyerahan kunci rumah.

Bank in via Maybank2u baki bayaran : RM2612.96 bertarikh 18.7.2018


Call pej Lawyer Tanya status                                          01.8.2018


*05-5063 777 puan Zira
- call tanya status terkini? stamping surat Hibah di LHDN (SPA 2 nama loan 1 nama jadi surat hibah kena stamping)
- geran dah tukar nama kepada pembeli.
- settle stamping pejabat lawyer akan serahkan semua doc untuk tindakan Pr1ma / LPPSA

Terima sesalinan surat via pos biasa                                       15.8.2018


- Tarikh surat Lawyer hantar ke LPPSA : 3.8.2018
    


Check website SPPB                                                      17.8.2018


- Tarikh surat kepada Pr1ma dan Tetuan Toh Theam Hock & Co Status bayaran kemajuan (bayaran penuh 100%) via Electronic Fund Transfer (EFT)  : 14.8.2018
   



Call LPPSA Tanya status                                            20.8.2018

*03-8880 1600 (En Ariq? Xingat nama)
- surat penyata bayaran penuh boleh gunakan “maklumat bayaran melalui EFT sebagai bukti pembayaran penuh telah dibuat kepada Pr1ma


Call Pr1ma Tanya status                                            20.8.2018

*Community Management Department Pr1ma Tapah :             03-7628 9898  (Cik Ika)

1) Email ‘maklumat penyata bayaran melalui EFT’ kepada (credit.mgmt@pr1ma.mycc kepada (info@pr1ma.my)
2) Bercakap dengan Cik Ika
-  tunggu Pr1ma reply email
- nanti ada person incharge akan call tetapkan tarikh temujanji utk ambil kunci rumah
- Tanya berkenaan jumlah yuran maintenance (total rm330 / 6 = rm55 sebulan => anggaran) setahun rm660


Credit Management
Mon 8/20/2018 10:35 AM

Dear Ms,

We have issued the Clearance Letter on 16 August 2018 to Customer Care Department. The PIC from the respective department will contact you soon for the arrangement on appointment for keys collection.

Thank you.

Regards,
Credit Management
PR1MA


PIC Pr1ma Tapah call                                                23.8.2018

*014-8308216 (En Haziq)
- bagi tarikh ambik kunci 5.9.2018 (Rabu) minta tukar tarikh      lain


PIC Pr1ma Tapah call                                                27.8.2018

*014-8308216 (En Haziq)
- dapat tukar tarikh ambik kunci 7.9.2018 (Jumaat) jam 11.00 pagi (jumpa En Haziq / Cik Nasya)
            1. bawa salinan kad pengenalan
            2. salinan asal SPA
            3. salinan SPA 
                -  1 cover pages
                -  1 pages pertama SPA (ada stamping)
                -  2 signning pages

- bayaran maintenance/sinking fund cover bln April hingga Oktober sahaja (valid 6 bulan rm330)
- bayaran tukar nama untuk penama meter TNB *rm260 (anggaran masa siap/lulus permohonan 2 minggu)
- bayaran tukar nama untuk penama meter LAP *rm1++(belum boleh daftar lagi setakat ini)


Sekian dahulu cerita kita.. nanti kita sambung part ambik kunci yea..... 

Signature - ANIM-Yatie Ahmad

No comments :