CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Friday, September 6, 2013

Sakit telinga lagi isk...iskk...iskkk...

Assalamualaikum....

Harini dah masuk opis semula semalam amik mc sebab rasa sakit lagi...ikutkan harini pun masih sakit tapi doq umah pun tidur je huhuhu....(al-hamdulillah di beri peluang berehat kan xyah buat apa² kerja walaupun mata nampak sakit je tengok keadaan rumah yang berselerak tapi kata hati kata biarlah tidur itu penting huhuhu melayan rasa sakit katakan...)

Nafsu makan hilang lebih suka minum air masak je... bukan sebab xleh mengunyah ke hapa tapi sebab sakit kot terus hilang selera :(

Timbang berat pagi tadi ehhh² dekat 2 kilo hilang huhuhu jangan lepas sihat nanti naik balik ye haiippp!!!

Al-kisah bermula,

Petang selasa (3hb September 2013) tu dah rasa semacam, sakit berdenyut-denyut je kat dalam telinga kiri ni.... telan la panadol actiFast kekunun leh legakan rasa sakit tapi hampeh.... pi titis ubat titis dalam telinga kununnya leh baik xyah gi klinik bagai... Tapi hampa juga...

4hb September (Rabu) sakit makin kuat... mintak izin kat kanda nak drive sendiri kereta (sebenarnya daku nak haft day terus gi klinik petang tu tanpa pengetahuan dia pun daku ini sedang menderita sakit... masak makan malam tetap daku masakkan tapi lepas tu terus kelubong dalam selimut sebab rasa seram sejuk nak demam herrmmm....)

Pagi tu di opis ada 2,3 kerja kene langsaikan tu yang bertahan sampai pukul 1.30 tengahari, rasanya pukul 10 dah rasa sakit balik terus mintak kak gee minyak angin sebab terasa bengkak belakang telinga sapu la area tu kasi reda kesakitan :( lari sat masuk surau pi lelapkan mata sekejap...

Tengah hari tu ada undangan jamuan raya KEMAS buat kat dewan B1 gagahkan diri gi makan sebab kalu balik nanti xde sapa kat rumah, nak masak pun x daya... Sempat makan kuew teow goreng sikit, amik ubi kayu dengan lempeng cicah sambal bilis pun x habis makan.... Telan la air cendol semangkuk...

Kengkawan yang lain meneruskan jamuan mereka, daku naik ke opis capai kunci kereta dan drive balik... Target nak pi klinik jam 2 petang... Nasib baik juga x ramai pesakit jadi memang x tunggu lama al-hamdulillah...

Doktor perempuan tu lemah lembut je masa dia doq teropong telinga katanya memang bengkak dan kene jangkitan kuman... Terus terang jelah sebab korek telinga huhuhu... Doktor kata "xpe² saya kasi ubat kuat sikit makan dan kita tengok perkembangannya macam mana ye...." Masa ni budget kot² doktor nak ceramah TABIAT BURUK daku itu rupanya tidak..... Sungguh lah tidak mengambil ikhtibar langsung daku ini apalah nak jadi ek...

Doktor tegur apa tampal belakang telinga tu, daku cakap la sebab sakit daku tampal la koyok huhuhu....

 dapat 4 jenis ubat

Balik tu terus makan ubat dan dapat la tidur lena sekejap tanpa rasa sakit... Pukul 5 kandaku balik dia heran ehh² daku dah tidur lena dalam bilik awatnya... Sebelum dia keluar semula sempat lagi dia pesan jangan lupa amik anak ye...

Pukul 5.45 petang pi la amik kanak² kat umah pengasuh tup² pengasuh tanya "sakit telinga ke ti?" lupa pulak semenjak jadi FRIENDs kat FB semua perkara cepat je sampai kat dia hahaha padan muko den! Petang tu masak kasi bebudak makan apaknya pun makan pastu dia pi open house mana ntah....

5hb September 2013 (Khamis) daku bangun macam biasa siapkan baju sekolah dan beg farisya gi rumah pengasuh bekalan susu dan masak air panas untuk anak terunaku itu mandi... terasa seram sejuk tapi area muka tengkok panas berkatalah dalam hati pagi ni nak pi klinik semula amik mc sebab semalam kan gi petang doktor x kasi mc petang nak mc kene mai pagi² hari....

Lepas bebudak ayahnya uruskan penghantaran ke sekolah dan rumah pengasuh daku slowkan kipas dan sambung tidur, sesambil tu sapu jugaklah balm kat belakang telinga... Terjaga pukul 9 lebih mandi kasi turunkan panas badan....ohhh lega sikit rasanya....

Oleh kerna klinik Presint 14 ni sistem manual jadi kenelah bayar RM1 kalu x mau bayar kenelah bawak GL daku x bawak pe pun bawak ic dengan duit je bayor jelah.... Berdoa-doa moga² dapat doktor semalam senang cite dapat doktor lain kang kene teropong lagi telingaku yang sedang sakit ni ++ kot² dapat pakej TAZKIRAH xke naya.... Al-hamdulillah doa makbul huhuhu...

Doktor tanya sakit lagi x? serius x sakit sampai nak demam² rasa badan ni nahan sakit woo..."xpe² aktibiotik tu baru makan sekali kan teruskan makan sampai habis ye.. kalu x ok juga jumaat or sabtu datang balik kite tengok semula...ubat tu tengah jalan tu..." Maka daku mintaklah dia kuarkan MC sebab daku x daya mau bekerja rasanya mau tidur je sepanjang hari sebab ubat tu je leh kasi kurangkan kesakitan... Dapat la MC sehari syukur...

Pagi tu kandaku tapaukan roti canai daku cuma lalu makan 2,3 suap je sebab nak penuhi syarat makan ubat SELEPAS makann.... Telan ubat, titis ubat dalam telinga terus baring kat sofa ohhh lega sekejap sebab aman damai senyap sunyi....

Kandaku balik pukul 11 kot amik barang kemudian dia kata ada regular customer dia kasi batik jawa sebagai ole² drpd indon yolah terima kasih ya pak... Kemudian dia keluar semula beria-ria lah isterinya ni wassup tanya dia katne kot² ada area putrajaya nak kirim makan tengah hari rupanya dia x nengok pun mesej tu huhuhu... Ada nasi balance malam tadi lauk ikan cencaru masak kicap 2,3 hari lepas ku panaskan itulah daku makan untuk alas perut al-hamdulillah syukur kenyang :)

Melawan rasa sunyi wassup la anak buah sembang² kosong dengan dia, buka tv nengok siaran citer masak² pastu bosan dah... tidur balik lepas makan ubat, pukul 4.30 petang basuh pinggan mangkuk, sambil tu basuh kain baju dah penuh sebakul, kemas plastik sampah ikat bebaik (sampah kene ikat bebaik letak kat luar rumah kang kandaku uruskan pembuangannya ke rumah sampah tu pun nak malas lagi xtau lah hahaha) pastu terajin lak kupas bawang putih dah 2 malam rendam xterdaya nak kupas menjak sakit kan tu gagahkan diri tapi xde stok lauk nak masak jadi rajin kupas bawang jelah...

Kandaku balik kul 5.00 petang mandi² terus mik anak² sebab daku buat mimik muka sakit hahaha.... Malam tu dia tapaukan sup ekor (ohh daku mintak sup tengah hari tadi sebab terbau jiran tetangga masak sup akhirnya dapat juga syahdu jap...) telur bistik dan untuk kanak² beehun goreng... Kandaku soh tanak nasi ingatkan nak makan sekali rupanya dia dah makan nasi goreng pataya kat kedai sebab tengok bil dalam plastik makanan tu... Cian kandaku lapor sob...sob...sob... Lepas makan baru lah terasa panas badan tadi seram sejuk siap berselimut sweater bagai...

Farish lepas maghrib terus pi ngaji tapi si adik xtau nape leh lak dia tertidur pukul 8 malam tu selalunya dia paling lewat tidur tapi kejap je pukul 9 terjaga nangis² sumbat botol pun merenggek juga... Daku yang sakit telinga ni rasa nak marah je dengor bising² ni... 

Farish mengadu lapar lagi alahai dah la daku xde masak lauk nak goreng telur rasa malas dia panjat kabinet cari kerepek yang ada cuma karipap mini sedihhh sob...sob...sob... sambil ampai baju pandang la si abang ni makan karipap mini tu tapi gamaknya x sedap dia letak balik kat dapur... Daku pi geledah peti ais ada lah separuh lagi roti canai telur pagi tadi x habis makan kan panaskan dalam microwave bagi dia makan...

Elok pulak dia kongsi makanan tu dengan Farisya selalunya bercakor je, habis roti tu 2 beradik tu makan si abang cakap dah kenyang bu sambil tunjuk ibu jari (isyarat good/sedap)... Dulu mengeluh anak teruna ni x kuat makan sekarang bising lak dia nak makan je apolah jenis mak gini ek adoiii....

Malam tadi rasa telinga kanan ni dah jangkit sakit alalala kiri kanan berdegung ni acaner... jadi masa nak gi keje tanya kandaku antarkan ke soh daku drive sendiri tapi dia kata minyak kete xde kalu nak bawak pi isi dulu ye (nak isi minyak dulu kang lambat la sampai pastu parking susah lepas 7.30 pagi) terus cakap ayah antar jelah hehehe...

Pagi mulanya rasa x ok pun lagi tapi lepas makan bubur telan ubat rasa sikit perubahan, cuma rasa bergema cakap pun x leh kekuat tapi orang cakap sekeliling leh je dengar... Semoga apa terjadi ni jadi ikhtibar sebab layankan sangat perasaan gatal lah hari² kemaruk nak korek telinga.... Pang sekali!

Sebab takut kene tazkirah dengan kandaku sanggup diam tahan sakit sesorang pi klinik sesorang mati² dia ingat daku demam biasa² gitu, xtaulah kalu dia tau maklumlah petang semalam kandaku pi amik kanak² kan pengasuh doq tanya "yati dah ok ke pul?" Gullppp masa dia pi amik pun dah rasa debor je dada ni jangan la dia tau.....

Ohh ye tahun 2010 dulu pernah juga sakit telinga ni ce baca SINI



Ucapkan ALHAMDULILLAH.... banyak dosaku ini Ya Allah....ampunkan daku ya Allah....



1 comment :

Afiqa Izzati said...

abes to mcm ne sakit telinga lepas to? sebab sy pun tgh sakit mcm to sekarang/ dktr bg panadol jaa