CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Thursday, September 13, 2012

Isu mengasuh dari rumah @ Putrajaya


Semalam kan......................

Masa balik kerja biasanya aku naik bas la tunggu² sms xde bunyi pun kot² la tetiba sms masuk siap berbunyi 'cuit²..cuit² smssssssssssss' (ohhh ni ringtone sms aku hahaha si kenit Farisya pun dah pandai ajuk tau...) herrrmmmm aku sms kandaku yang bizi 24 jam siang dan malam tu 'balik lambat ke?' beberapa saat kemudian dia reply 'lambat' maka baliklah dengan rasa longlai huhuhu..........

Tiba² datang seorang 'geng bas nadiputra' (sama block lagi dengan aku minah ni + 1 bangunan tempat kerja cumanya dia kat bahagian Kewangan) cuit² bahu aku sambil citer pasai BPH nak wat 'spot checks' kat semua kuarters isu pasai mengasuh di rumah.

Hermmm isu bangkit semula sebelum ni aku ada citer pasai ni kat SINI, sesambil dia citer aku x fokus langsung mata kejap² pandang ke jalan kang ralit dengar citer terlepas bas x ke naya... Dalam hati berkata-kata naya aku kalu betul apa yang minah ni citer kat mana pulak aku nak hantar Farisya tahun depan...

 http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGw7Nk6FxQYDhDA-w3DXCdcN7V3NnLG8yZBaHs45z8Mce_znrn4o0nTCrT1A

Citernya gini "x sub(kew) mantan bos minah tu lah sekarang ni dah jadi sub kat BPH (incharge pasai kuarters, rumah peranginan dll) mai jamuan raya kat bahagian diorang baru² ni. Masa doq sembang² tu dia citer la pasai perancangan BPH nak kuatkuasakan semula larangan mengasuh dari rumah tu (dalam perjanjian masuk kuarters memang ada tertulis pun x leh mengasuh, xleh niaga bla..bla....bla....) 

Kunun²nya bulan 11 ni akan ada pemeriksaan mengejut dari rumah ke rumah sebab nak tengok ada x penghuni kuarters kerajaan gatai tangan doq cat dinding @ buat renovation tanpa kebenaran. Aku x kisah sangat la pasai renovation ke hapa ke sebab aku x buat pun yang aku risaukan pasai isu larangan mengasuh tu.........."

Si minah ni soh la aku cari nursery 'banyak masa lagi ni leh cari, ehhh ada lesen kete x?' siap soh aku mik lesen kete senang tahun depan aku nak hantar amik anak katanya... Ohhh terima kasihlah prihatin sungguh dia siap bagi cadangan begitu begini untuk aku....

Dalam bas aku termenung panjang sesambil update kat asben (huhh! macam xjumpa kat rumah lak nak citer ekk....) katanya nanti dia nak jumpa Tengku Adnan Tengku Mansor ngadu pasai ni chewahhh macam YB lak laki aku ni nak report² kat orang kuat Putrajaya ni hahaha.... (sebelum ni Tengku kata nak tolong la pasai isu ni sebab dengar citer penduduk kuarters kat Presint 9 protes pasai isu ni, yelah kalu boleh aku nak BPH buat survey dulu sebelum kuatkuasakan semua peraturan tu semula).

Gi la wat survey berapa pendapatan isi rumah? Berapa orang anak? tapi yang paling penting survey berapa banyak nursery ada kat putrajaya ni. Ce kome tengok harga nursery untuk seorang baby berapa? Berdaftar ke x nursery tu? Kalu anak sorang leh la pejam mata hantar kalu anak berderet-deret apa citer? Ada x pilihan/cadangan mana kita nak hantar anak² kite bila dah dikuatkuasakan?

Aku yakin sangat ramai dikalangan kita (penjawat awam yang doq kuaters) hantar anak kat rumah pengasuh sebab pe? nursery x banyak dan harga mahal pulak tu. Aku dah survey harga nursery CIC kalu 1 hari RM400 CIC 1/2 hari RM280 petangnya tu transit kene RM pulak? Huaaaaaaaaaaa.......... 

Meh² sape² rajin nak tolong jaga anak aku 2 ketoi tu (hantar mik farish gi sekolah + jaga Farisya je) aku bayar gaji RM400 sebulan hahaha....

Sekian....

 
 

No comments :