CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

My Followers

Friday, June 22, 2012

♥ DIY ~ Baju Kurung Lama ♥

Salam,

Entry semalam citer pasai projek menjahit yang dah berjaya aku siapkan (ehhh xsiap lagi ada 3 pasang lagi lom jahit silang pangkah maknanya xsiap lagi la kan kekeke....) weii serius aku cukup malas nak jahit silang pangkah ke jelujur ke hapa² jelah yang seangkatan dengannya sebab aku ni jenis P.E.M.A.L.A.S! Kalu boleh nak jahit mesin jek jasssssssssssssss terus siap hahaha....(dasar pemalas nak mampus!)



Malam tadi aku gigihkan diri siapkan jahit silang pangkah untuk baju ni, cehhh pagi ni rasa pelik sebab 1st time pakai baju hasil jahitan sendiri... Aku rasa janggal sangat rasa macam x kene je kombinasi warna baju dengan kain tu tapi kengkawan kat opis kata ok jek. Entah la rasa macam rendah diri pulak (aku ni pelik sikit aku lebih suka beli @ hasil jahitan orang sebab aku rasa kalu aku buat x cantik, xkemas macam orang lain... ada ke gitu? sengal x boleh blah hahaha...!!!)

Pagi ni pusing² depan cermin panjang rasa macam x yakin jek nak melangkah gi kerja, kang gi opis orang gelak² kan aku camne? Bengong kan fikir mengarut je aku ni.... Asben aku cakap 'ok je bu macam warna Wanita UMNO' Cehhhhhhhhhhhhhhhh!

Ehhh semalam aku janji nak tunjukkkan baju yang aku pernah jahit tahun bila ntah aku lupa tapi la ni x siap² lagi. 3 pasang baju ni aku xsiap jahit getah pinggang sebab aku x pandai nak buat kedut² kat pinggang tu jadi kemas dan cantik masa dulu. Jadi kebetulan masa mood nak menjahit kain datang berkobar² (baca sini) aku pun dah pandai sikit bila google kat internet, tengok kat youtube dan ajaran cikgu qasseh secara lisan maka aku pun boleh buat dan nampak kemas dan cantik al-hamdulillah......

Kome nak tengok x baju kurung yang aku pernah buat dulu tu? Ok meh scroll ke bawah.... (Alamak malu la x cantik... korang jangan gelakkan aku ye janji tau!....)

v


v


v


v


 v 


v


v


v


v


v


v


v


v


v


v


v


v

 Tarraaaaaaaaaaaaaaaa..................




Baju ni masa aku belajar jahit dulu aku xreti pun guna kain gam untuk buat leher baju kurung jadi Yong ajar aku teknik lipat ke dalam dan jahit jelulur ke jahit hapantah aku xtau nama tapi masa jahit tu aku dah terbalik jadi kat leher tu patutnya kain terbalik kat dalam tapi tengkuk aku kain terbalik kat luar kain cantik kat dalam (ehh korang faham ke ni? Korang nampak x pelik je tengkuk baju tu kan..kan..kan...)

Baju ni sukatan pun x betul (ehh dulu aku kurus sikit tapi la ni dah naik bam² jadi baju tu x muat pun nak sarung hahaha....) Kain murah siap ada lap lip lap lip gitu... Nak kasi sapa la ek sebab kecik (ada ke orang nak dah la jahit x kemas sob..sob..sob....) 

Masa belajar dulu gigih aku jelujur dulu sebelum jahit mesin, nak jahit pesak dengan kekek pun x reti apatah lagi nak sambung tangan.... Bak kata Yong aku 'ko hemtam karolah janji jadi' hahaha....


Belum siap baju ijau aku beli pulak kain kat Mydin lagi kununnya warna ni leh matching dengan tudung korporat KKLW la (berangan x ingat macam dah terror sangat la menjahit hahaha...) 

Baju ni pun salah sukatan singkat tangan, singkat baju tapi leher ok betul x terbalik macam baju ijau tu hehehe... Nampak benor kain murah kan nama pun baru belajor kang beli kain memahai x jadi macam ni haa kan menyesal x sudah betul x!


Ehhh yang ni tinggal kain jek sebab bajunya ada kat kampung, masa balik kampung kenduri arwah dan kesyukuran + sambutan hari ibu (baca sini) aritu kununnya nak soh Yong jahitkan tengkuk yang serabut dan ajarkan aku silang pangkah kat tangan dan bawah baju tapi kebetulan masa tu Yong bz sangat. Masa aku kelam kabut berkemas kain baju nak balik Putrajaya Yong mintak baju tu sebab dia nak jahitkan tengkuk sebab x sempat siap aku tinggalkan je kat kampung.

Yong dan anaknya si kakak gelak² aku sebab baju kurung merah ni kecik saiznya sedangkan aku saiz dah 2 x ganda besar hahaha..... Takpelah nanti aku kasi mak jelah 3 pasang baju ni semua hehehe.....

Sebenarnya ada 2 pasang lagi aku tersalah gunting, masa nak gunting lubang keher aku tebuk depan belakang kekeke hancus! Kain yang ke-2 pulak kain mahal bunga besar gabak kain tu kakak ipar (angah) aku kasi (alamak kalu dia tau kain tu aku dah tersalah gunting kecik hati dia kan...maaf...maaf....~#buat gaya zizan rajalawak) 

Kelmarin aku geledah jumpa semula kain pemberian angah tu, rasanya dapat buat baju je sebab x cukup nak buat kain sekali (tersalah gunting sebab bunganya besar dan menegak~aku xpandai gunting kain lagi masa tu baru belajar la katakan.....) Kene beli kain warna lain 2 meter buat kain. Insya Allah weekend aku cuba siapkan hehehe....

Dah..dah... tu je citer pasai kedai kain aku hahaha.... Xdelah aku menjahit untuk diri sendiri jek bukan sebab nak amik upah ke hapa....

Ehhh² wajar x aku rasa bangga sebab dapat DIY Baju Kurung? Soklan bengong hahahahaha........!!!



No comments :